به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزای سلامت، با شروع اپیدمی ویروس کرونا در کشورمان کادر درمان بسیج شد تا با از جان گذشتگی در نقش مدافعان سلامت مردم ظاهر شده و برای خروج کشور از این بحران تلاش کنند. خبرگزاری سلامت هم در این مدت تلاش کرده تا همراه مدافعان سلامت در مقام اطلاعرسانی حاضر باشد و گزارشات متعددی هم در تجلیل از این عزیزان و پرداختن به مشکلات آنها منتشر کرده است.
چندی پیش ویدیویی از پرسنل یکی از بیمارستانهای شهر اراک در فضای مجازی دست به دست میشد که خانم پرستار حاضر در آن با دست شکسته مشغول خدمترسانی بود. برآن شدیم تا مصاحبهای با این خانم داشته باشیم و دلیل اینکه چرا با این شرایط هنوز مشغول خدمترسانی است را از او جویا شویم.
در پیگیریها متوجه شدیم که این ویدیو مربوط به بازدید سیدمحمد جمالیان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از مرکز آموزشی و درمانی امیرالمونین(ع) اراک بوده و این خانم پرستار هم از پرسنل این بیمارستان است. در این دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به ادامه کار یکی از پرستاران با وجود شکستگی و پین در دست، گفته بود: «زبان از این همه شجاعت و فداکاری قاصر است و امیدواریم روزی برسد که بتوان این نعمات و ایثارگریها را جبران کرد».
اولین اقدام ما برای پیدا کردن این پرستار فداکار تماس با شماره تلفن روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک (وبدا) بود که در سایت این مرکز به آدرس https://arakmu.ac.ir/webda/fa به عنوان یکی از راههای ارتباطی مردم معرفی شده است. تماسها به نتیجه نرسید و کسی پاسخگو نبود!
تصمیم گرفتیم که با شماره تلفن مستقیم بیمارستان امیرالمونین اراک تماس بگیریم. اپراتور بیمارستان پس از شنیدن توضیحات، ما را به نگهبانی بیمارستان ارجا داد. نگهبانی بیمارستان هم به خبرنگار ما گفت که این خانم امروز در محل کار حضور ندارد و قرار بر این شد تا با او و دفتر پرستاری هماهنگ کرده و نتیجه را به ما اطلاع بدهند. پس از چند ساعت در تماسی که از بیمارستان با خبرنگار ما گرفته شد اعلام کردند که برای هرگونه مصاحبه باید با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک هماهنگ کنیم و حراست بیمارستان شماره تلفنی (086331310050) در اختیار ما گذاشت که بتوانیم هماهنگیهای لازم را انجام بدهیم. تماسهای ما با این شماره هم نتیجهای به دنبال نداشت و کسی پاسخگو نبود.
پیگیریها برای پیدا کردن راه ارتباطی با این پرستار که هیچ کدام از پرسنل حتی نام او را هم به ما نمیگفتند، به اینجا رسید که مجبور شدیم مجددا با بیمارستان تماس بگیریم. یکی از پرسنل دفتر پرستاری بیمارستان پاسخ داد: این خانم منشی بخش ما هستند اما طبق چیزی که به ما اعلام شده است بدون تاییدیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک اجازه مصاحبه و انتقال اطلاعات را نداریم و کاری خلاف قوانین و مقررات است. او شمارهای در اختیار ما گذاشت که از این طریق مجوزهای لازم را اخذ کنیم. شماره تلفنی که در اختیار ما قرار گرفت (08633136055) متعلق به ستاد مرکزی علوم پزشکی اراک بود و پس از مدتی انتظار اپراتور جواب ما را داد! نکته جالب این بود که اپراتور ما را به همان شمارهای ارجا داد که در ابتدای گزارش با آن تماس گرفته و به در بسته خورده بودیم. خلاصه پس از دو روز پیگیری و تماسهای متعدد ما موفق به مصاحبه با این خانم پرستار نشدیم. اینکه دلیل این گرفتاری در روند اداری چه بود را نمیدانیم اما هدف ما چیزی جز تجلیل از زحمات کادر درمان نبود.
رسانه مطالبهگر، جامعه پویاتر
17 مرداد که روز خبرنگار بود دوستی پرسید، یک روز یک خبرنگار چطور میگذرد؟ آن روز جواب دادم خبرنگاری ساعت کاری ندارد و یک خبرنگار همیشه و در همه حال به شغلش فکر میکند و حتی زمانی که در جمع دوستانش حضور دارد، جایی در ذهنش سوژه گزارشش را پرورش میدهد. چراکه خود را مسئول اطلاعرسانی میداند. اما گاهی هم مانند این سوژه یک روز یک خبرنگار به پیگیریهای متعدد و درهای بسته ختم میشود. این گزارش بهانهای شد تا به مشکل پاسخگویی و گرفتار شدنها در روند اداری اشاره و از وضع موجود گلایه کنیم. یکی از وظایف روابط عمومیها در سازمانها و ارگانهای مختلف ایجاد راه ارتباطی میان آن سازمان و رسانهها است. اما گاهی ارتباط با همان روابط عمومی به مشکلی برای خبرنگار یک رسانه بدل میشود. خوب است این روزها که صحبت از خبرنگار و ایجاد بستری برای مطالبهگر بودن رسانهها داغ است به این موضوع هم توجه شود. فراموش نکنیم در جامعهای که رسانهها مطالبهگر هستند و مسئولین و ارگانها پاسخگو، مشکلات مردم سریعتر حل میشود و جامعه پویاتر خواهد بود.
پرستو خلعتبری
نظر شما